Czy mogę jeść arbuza, jeśli mam cukrzycę?

Udostępnij

Arbuz to typowy letni faworyt. Chociaż możesz chcieć podawać go do każdego posiłku lub uczynić z niego swoją ulubioną letnią przekąskę, ważne jest, aby najpierw sprawdzić informacje o jego wartościach odżywczych.

Jeśli masz cukrzycę, wiesz, jak ważne jest uważanie na to, co jesz i monitorowanie poziomu cukru we krwi.

Arbuz zawiera naturalne cukry. W zależności od Twojej ogólnej diety i ilości spożywanego arbuza, może to mieć wpływ na poziom cukru we krwi.

Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, jak dodanie arbuza do diety może wpłynąć na Ciebie.

Korzyści zdrowotne płynące z arbuza

Pochodzący z Afryki Zachodniej arbuz jest wspaniałym źródłem witamin i minerałów, które obejmują:

  • witaminę A
  • witamina C
  • potas
  • magnez
  • witamina B-6
  • błonnik
  • żelazo
  • wapń

Witamina A wspomaga zdrowe widzenie oraz pomaga w utrzymaniu dobrej kondycji serca, nerek i płuc.

Witamina C jest również korzystna dla zdrowej diety i znajduje się w arbuzie.

Witamina C jest znana z tego, że:

  • poprawia zdrowie serca
  • pomaga w zapobieganiu niektórym nowotworom
  • pomaga zwalczać objawy przeziębienia.

Ponieważ arbuz zawiera dużo błonnika, jego spożywanie może wspomagać zdrowie układu pokarmowego.

Jedzenie umiarkowanych ilości arbuza nie tylko zmniejsza apetyt na słodycze, ale także sprawia, że dłużej czujemy się syci. To dlatego, że arbuz jest ponad 90 procent wodyZaufane źródło.

Poza tym, że arbuz jest nawodniony, może pomóc Ci trzymać się diety i pomóc w kontroli wagi.

Co mówią badania

Nie ma żadnych badań bezpośrednio łączących spożycie arbuza z leczeniem cukrzycy. Istnieją jednak pewne dowody sugerujące, że spożywanie arbuza może pomóc w zmniejszeniu ryzyka wystąpienia pewnych powikłań związanych z cukrzycą.

Arbuz zawiera umiarkowane ilości likopenu, który jest barwnikiem nadającym owocowi jego kolor. Jest to również silny przeciwutleniacz.

Choć potrzeba więcej badań, likopen może pomóc w zmniejszeniu ryzyka chorób układu krążenia. Wczesne badania sugerująTrusted Source, że likopen zawarty w pomidorach może być powiązany ze zmniejszonym ryzykiem chorób serca.

Około 68 procent osób z cukrzycą, które są w wieku 65 lat lub starszych umiera z powodu jakiegoś rodzaju choroby serca. Około 16 procent osób z tej grupy demograficznej umiera z powodu udaru mózgu.

Mając to na uwadze, American Diabetes Association sklasyfikowało cukrzycę jako jeden z siedmiu możliwych do opanowania czynników ryzyka chorób serca.

Jaką pozycję zajmuje arbuz na indeksie glikemicznym?

Indeks glikemiczny (IG) określa, jak szybko cukier z pożywienia dostaje się do krwiobiegu. Każdemu produktowi spożywczemu przypisuje się wartość od 1 do 100. Wartości te są określane na podstawie porównania każdego produktu spożywczego z produktem referencyjnym. Cukier lub białe pieczywo są zazwyczaj używane jako punkt odniesienia.

Ładunek glikemiczny (GL) jest kombinacją IG i rzeczywistej zawartości węglowodanów w typowej porcji jedzenia. Uważa się, że GL daje bardziej realistyczną wartość tego, jak dany pokarm może wpływać na poziom cukru we krwi.

Ludzie, którzy zarządzają swoją cukrzycą poprzez liczenie węglowodanów często używają tego podejścia. Pokarmy o niskim lub średnim IG są uważane za mniej prawdopodobne, aby podnieść poziom cukru we krwi.

IG wynoszący 55 lub mniej jest uważany za niski. IG pomiędzy 55 a 69 jest uważany za średni. Wartość powyżej 70 jest uznawana za wysoką.

IG poniżej 10 jest niski, 10 do 19 jest średni, a 19 i więcej jest uważany za wysoki.

Arbuz ma IG 72, ale GL 2 na 100 gramową porcję. IG arbuza jest niski i może być spożywany z umiarem, jak wszystkie owoce, jako część zbilansowanego posiłku.